توجه داشته باشید این آموزش با آخرین نسخه های jdk 14 و sdk (build-tools :30.0.1) و android studio 4.0.1 تست و به روز رسانی شده است. با مطالعه دقیق آموزش های جلسه اول ، دوم و سوم ، اندروید استودیو را نصب کنید

نصب اندروید استودیو در ویندوز

در جلسات پیش به نصب JDK و دانلود SDK را که پیش نیازهای نصب اندروید استودیو بودند پرداختیم در این جلسه به نصب اندروید استودیو می پردازیم.

اندروید استودیو (Android Studio) چیست؟

یک محیط برنامه نویسی برای پلتفرم اندروید است و قابل نصب روی سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس می باشد. محیط آن شبیه به visual studio می باشد و بسیار حرفه ای برای ساخت اپ های تخصصی می باشد .
کار با آن تقریبا ساده است و با drag و drop به راحتی می توان چهارچوب کلی یک اپ را طراحی کرد. این نرم افزار به صورت پیش فرض از زبان جاوا برای کد نویسی اندروید استفاده می کند.( هر چند می توان از زبان های دیگر مانند C++ هم استفاده کرد)

شروع نصب اندروید استودیو

  • شما می توانید پکیج نصب اندروید استودیو (Android.Studio.4.0.1.Pack ) را از سایت های ایرانی با یک سرچ ساده دانلود کنید.

نکته: توجه داشته باشید بعد از نصب jdk14 و دانلود sdk 30.0.1، نسخه Android.Studio.4.0.1.Pack (که بدون فایل نصبی و فشرده می باشد) را برای نصب اندروید استودیو استفاده کنید(نسخه 32 یا 64 بیتی مناسب با سیستم عامل).این نسخه در حال حاضر به روز ترین نسخه android studio می باشد.

یک نکته خیلی مهم : مسیر فایل های نصبی مثل اندروید استودیو ، SDK ، جنی موشن ( در آینده با آن آشنا می شوید) و حتی مسیر ایجاد پروژه ها باید کوتاه و بدون space باشد. زیرا بیشتر شدن تعداد کارکترهای مسیر پوشه ها باعث بروز خطا در آینده می شود.

  • بعد از دانلود آن را اکسترکت کنید و وارد پوشه bin شوید.

آموزش نصب اندروید استودیو

  • سپس فایل Studio64 را به دسکتاپ منتقل کنید و اجرا کنید.(در تصویر زیر مسیر نصب پوشه ما خیلی طولانی است و بهتر از برای جلوگیری از بروز خطا در آینده کوتاه تر شود)

نصب اندروید استودیو

  • الان میخواهیم اندروید استودیو را به صورت ویزارد نصب کنیم. Next بزنید.

نصب اندروید استودیو

  • نوع نصب را روی Standard تنظیم می کنیم تا در ادامه خطاهایی که می دهد را ببینید و آشنا شوید.(در واقع باید custom را انتخاب کنیم تا پوشه sdk را به android studio بشناسانیم)

نصب اندروید استودیو

  • نوع قالب محیط کدنویسی را مشخص کنید.

نصب اندروید استودیو

نصب اندروید استودیو

  • همانطور که می بینید پوشه SDK را شناسایی نکرد. چون ما به صورت جداگانه و دستی SDK را نصب کردیم و باید به اندروید می شناساندیم.

نصب اندروید استودیو

  • در پنجره ای که باز می شود می توانید SDK Manager را انتخاب کنید. سپس پنجره ای باز می شود که می ببینید API ها در SDK Platform اضافه نشده اند. به دلیل اینکه اندروید استودیو پوشه SDK را پیدا نکرده است.

نصب اندروید استودیو

  • دوباره Studio64 را اجرا می کنیم و در پنجره First Run که باز می شود cancel را بزنید. و این دفعه از طریق custom پیش می رویم.

نصب اندروید استودیو

  • در این پنجره از شما می خواهد که در ادامه SDK را به اندروید استودیو بشناسانید.

  • دقت کنید در اینجا باید مسیر SDK را به درستی بدهیم.

دادن مسیر sdk به اندروید

  • همانطور که می بینید اگر مسیر را درست بدهید پیام میدهد که SDK شناسایی شده است.
    (این جا هم در صورت نیاز می توانید با آی پی غیر ایران به اینترنت متصل شوید و روی Next بزنید تا کامپوننت های دیگری که مورد نیازش می باشد را دانلود کند)

نکته: به مسیر فایل SDK توجه کنید ، همانطور که گفتیم باید مسیر فایل های نصبی کوتاه و بدون space باشد مثل اینجا،عالیه!

شناسایی sdk

  • خب پیامی که می دهد نشان از شناختن SDK توسط اندروید استودیو می باشد.finish را می زنیم.
  • دوباره از قسمت configure گزینه SDK Manager را انتخاب می کنیم تا مطمئن شویم پلتفرم ها اضافه شده اند.

نصب اندروید استودیو

توجه: در فایل sdk ای که در جلسه قبل در اختیار شما دوستان قرار دادیم، فقط پلتفرم android-21 موجود می باشد بنابراین در تصویر زیر در قسمت SDK Platform فقط android 5.0 را خواهید دید.

توجه: برای دانلود تمام پلتفرم ها، کافی است با یک آی پی غیر ایرانی به اینترنت متصل شوید، در این صورت با انتخاب گزینه sdk manager (در تصویر بالا) ، این بار در تب SDK Platform ، لیستی از تمام پلتفرم های موجود در سطح دنیا برای شما نمایش داده می شود که با زدن تیک آن ها می توانید اقدام به دانلود کنید .

پلتفرم ها

  • خب تا اینجا می تونیم بگیم که شما موفق به نصب اندروید استودیو شده اید ولی قبل از اینکه وارد کدنویسی شویم باید بدانید که هنوز یک قدم دیگر مانده است تا اندروید استودیو به ما اجازه برنامه نویسی بدهد. ادامه آموزش را حتما با ما همراه باشید.

خطایی که ممکن است اتفاق بیفتد :

در تصویر بالا در کادر روبروی Android SDK Location مسیر فایل SDK را مشاهده می کنید. گاها که در حین کار اندروید استودیو به اینترنت متصل است و به صورت اتوماتیک SDK را به روز می کند و این مسیر را تغییر می دهد(مثلا مسیر C:UserAdminAppDataLocalAndroidSdk ) در نتیجه بعد از این تغییر اندروید استودیو با خطا مواجه می شود و اجرا نمی شود.
راه حل چیست؟ لازم است مسیر پوشه SDK خود را که در جلسه دوم دانلود کرده اید، در این کادر past کنید.

سیستم ساخت یا Build System

وقتی شما در آینده برنامه نویسی اندروید رو یاد می گیرید و کد می نویسید، تبدیل این کدها به یک بسته قابل نصب یا یک برنامه قابل اجرا روی سیستم شما کار کیه؟؟؟
ابزاری به نام Build System این زحمت رو میکشه و کدها رو به بسته قابل نصب یا بسته قابل اجرا تبدیل می کنه.
این “سیستم ساخت “ مزایای زیادی داره مثلا کاهش زمان و هزینه، افزایش سرعت کامپایل، آسان شدن تست نرم افزار و یکپارچه سازی آن و خیلی موارد دیگه.

Gradle چیست؟

این نرم افزار بسیار ساده و انعطاف پذیر در واقع یک Build System یا سیستم ساخت جدید هست که گوگل از این نرم افزار در اندروید استودیو استفاده می کند ؛ با زبان جاوا توسعه یافته و با استفاده از زبان جاوا می توانید اسکریپت های دلخواهتون رو به Gradle اضافه کنید و نیاز به یادگیری زبان های دیگه نیست.

توجه:

برای اولین بار که اندروید استودیو رو نصب می کنید و می خواهید اولین پروژه را ایجاد کنید ، باید به اینترنت وصل شوید تا اندروید استودیو به سایت خود متصل شود و فایل Gradle موجود در پوشه اندروید استودیو شروع به دانلود می کند .
(نکته: باز هم نیاز به آی پی غیر ایران می باشد) و وقتی خودش را به روز کرد یک apk.exe (فایل اجرایی برنامه)برای شما می سازد.

نکته: این کار فقط برای یک بار و اولین بار انجام می شود و در دفعات بعد و ادامه کار با اندروید استودیو دیگه نیازی به اینترنت ندارید.

  • خب ما برای آشنایی شما با عملکرد gradle یک پروژه جدید ایجاد می کنیم(توجه داشته باشید که توضیحات مربوط به ایجاد پروژه جدید در جلسه بعد آموزش داده می شود و اینجا فقط برای نشان دادن عملیات gradle ما یک پروژه جدید می سازیم )
  • طبق تصویر زیر روی start a new android studio project کلیک می کنیم و بقیه موارد را تا اخر next بزنید (آموزش دقیق ایجاد اولین پروژه در جلسه بعد دنبال کنید)

نصب اندروید استودیو

  • نهایتا Finish را بزنید تا پروژه ایجاد شود.

نصب اندروید استودیو

  • سپس طبق تصویر می بینید که gradle شروع میکند به آپدیت شدن و ایجاد اولین apk.exe (حواستون باشه که با آی پی غیر ایران به اینترنت متصل باشید)

نصب اندروید استودیو

  • خب منتظر بمانید تا کارش تمام شود سپس وارد محیط اندروید استودیو می شوید.

نصب اندروید استودیو

  • اینجا می بینید که سیستم ساخت به خوبی کامل شده است.

نصب اندروید استودیو

الان سیستم عامل شما آماده برای شروع برنامه نویسی می باشد.

توجه داشته باشید به موارد زیر در صورتی که به خطا خوردید:

  • بعد از نصب در پنجره بالا ، از منو گزینه file–>settings را انتخاب می کنیم در قسمت Android SDK مطمئن شوید مسیر SDK تغییر نکرده باشد (در بالا اشاره کردیم که ممکن اندروید استودیو به اینترنت متصل شود و خطایی اتفاق بیفتد)
  • در پنجره setting در تب SDK tools موارد نشان داده شده حتما تیک خورده باشد در صورتی که تیک نداشت ، تیک آن را بزنید و دکمه Apply را کلیک کنید .

  • کسانی که اندروید استودیو خود را به نسخه بالاتر آپدیت می کنند ممکن است در هنگام بیلد Gradle به مشکل بخورند. در این صورت باید مسیر Gradle را طبق تصویر زیر چک کنند . مسیر باید مطابق تصویر زیر از پوشه androidstudio که دانلود کرده اید فراخوانی شود نه از درایوهای دیگر. در صورتی که مسیر مشخص شده پوشه موجود در android studio نبود باید آن را تغییر دهید.

نکته خیلی مهم 

در حال حاضر اکثر VPN ها برای برنامه اندروید استودیو جوابگو نیستند بنابراین باید یک پروکسی برای آن تنظیم کرد.برای تنظیم کردن پروکسی در اندروید استودیو کافیاست :

  1. به setting برنامه اندروید استودیو مراجعه کنید سپس طبق آدرس Appearance & Behavior ->System Settings -> Http Proxy پیش رفته و وارد http proxy  شوید.(یا در قسمت جستجو تنظیمات عبارت proxy را وارد کنید)
  2. تیک Manual proxy configuration و HTTP را بزنید.
  3. در قسمت Host name مقدار fodev.org و در Port number مقدار 8118 را وارد کنید و در مرحله آخر بر روی Apply و Ok کلیک کنید.

توجه داشته باشید: وقتی به پروکسی متصل شدید دیگر نیازی به VPN نیست. دقت کنید که این پروکسی ممکن است از کار بیوفتد و برای جایگزین کردن آن با پروکسی دیگر کافی است در اینترنت عبارت (پروکسی برای اندروید استودیو) را جستجو کنید و در تنظیمات پروکسی برنامه قرار دهید.

کاربران گرامی می توانید از این لینک فیلم آموزشی نصب SDK،JDK و Android studio را دانلود و استفاده کنید.

مدرس: مهندس مهدی نیکخواه

به این مقاله چند تا ستاره میدی؟
[تعداد رای: 146 امتیاز: 4.3]