ایجاد پروژه در اندروید استودیو و بررسی ساختار کلی آن

با نام و یاد خدا
در جلسات قبل تمام ابزارهای مورد نیاز برای شروع برنامه نویسی اندروید را گفتیم. در این جلسه قصد ایجاد پروژه در اندروید استودیو و بررسی ساختار کلی آن را داریم. پس با ما همراه باشید.

ایجاد پروژه در اندروید

  • وقتی برنامه اندروید استودیو را اجرا می کنیم تمام پروژه ها در ستون چپ نمایش داده می شود. برای ایجاد پروژه در اندروید استودیو روی گزینه start a new Android Stadio project کلیک می کنیم .
    توجه: که اگر قبلا پروژه ای ایجاد کردید مستقیما وارد آن پروژه می شود . در قسمت file –> Close project را بزنید تا خارج شوید و پنجره زیر برای شما نمایش داده شود.

ایجاد پروژه در اندروید استودیو

  • برای ایجاد پروژه باید نام و دامنه کمپانی و مسیر ذخیره پروژه را وارد کنید.
    نکته: نام پکیج که ترکیبی از نام پروژه و نام دامنه می باشد باید یونیک باشد. اگر نام پکیج شما با نام اپلیکیشن دیگری یکسان باشد، بعدا در بارگذاری اپلیکیشن در در اپ استورهایی مانند گوگل پلی ، بازار و … دچار مشکل می شوید.

ایجاد پروژه در اندروید استودیو

  • چون قصد داریم این برنامه را برای موبایل و تبلت ایجاد کنیم گزینه اول را تیک می زنیم . سپس باید پایین ترین نسخه اندرویدی که این اپلیکیشن ما ساپورت می کند را تعیین کنیم. API  خود را مشخص کنید.(درباره API در جلسه دوم صحبت کردیم)
    توجه:  هر نسخه جدیدتر اندروید امکانات و قابلیت های جدیدتری دارد که دیوایس ها با نسخه پایین تر آن را ساپورت نمی کنند.

ایجاد پروژه در اندروید استودیو- تعیین api مورد نظر

  • در این مرحله باید تعیین کنید که چه مدل Activity  می خواهید؟ در این مرحله ما ساده ترین نسخه یعنی Empty Activity انتخاب می کنیم.

Activity   و layout در ایجاد پروژه در اندروید چه نقشی دارند؟

یک اپلیکیشن از تعدادی Activity  و layout تشکیل شده است. کاربر از طریق layout با Activity   تعامل دارد. هر Activity  از یک سری کدهای جاوا تشکیل شده است که برای تعامل با کاربر از ماسک layout (لایه ظاهری) استفاده می کند.
فرض کنید در اپلیکیشن یک دکمه وجود دارد که با انتخاب آن به صفحه تنطیمات می روید . اینکه با زدن دکمه به کجا برویم کدهای جاواست که در بخش Activity  تعریف می شوند و اینکه دکمه کجا باشد و چه رنگ و چه فرم و چه اسم و … در layout طراحی می شود. در واقع مدل گرافیکی که می خواهیم کاربر ببیند را در layout تعریف می کنیم.

  • در اینجا نام اکتیویتی و layout مربوط به آن را تعیین می کنیم.

ایجاد پروژه در اندروید استودیو

 

  • حالا منتظر بمانید تا پروژه جدید ایجاد شوید .
    نکته: باید تمام تیک های مربوط به Build پروژه سبز و ok باشند در غیر این صورت پروژه به طور کامل ساخته نشده است. میتوانید در نوار منو بالا از زیر منو Build گزینه project Rebuild را بزنید تا دوباره Build شود.
    توجه: ناگفته نماند که ما اولین پروژه را در جلسه سوم ایجاد کردیم و تمام نکات مربوط به gradle و Build را گفتیم.

ایجاد پروژه در اندروید استودیو-محیط برنامه نویسی

ساختار کلی پروژه در اندروید استودیو

همانطور که در تصویر بالا می بینید به صورت پیش فرض دو شاخه مجزا داریم:

  • app : هر چیزی مربوط به اپلیکیشن در این دایرکتوری ذخیره می شود.
  • Gradle Scripts : هر چیزی مربوط به ساخت فایل apk و اجرایی شدن اپلیکیشن در این پوشه وجود دارد.

در تصویر بعد دو شاخه را به صورت گسترده می بینید.(یک سری کد به صورت پیش فرض بعد از ایجاد پروژه در هرقسمت ایجاد می شود که با مفاهیم آن ها آشنا می شویم).

زیر شاخه های app شامل موارد زیر است:

  • Manifests : اطلاعات پایه ای مربوط به هر اپلیکیشن در داخل این فایل می باشد. میتونیم بگیم که کنترل کننده کل پروژه است برای همین به چیزهای مهمی پرداخته است.
    فایل Androidmanifests.xml را باز کنید. همانطور که در تصویر بالا می بینید نام پکیج ، همان نامی است که در حین ایجاد پروژه نوشتیم. در تگ application  خصوصیاتِ ، اجازه پشتیبان گیری از اپ، آیکون و نام اپلیکشن و … تعریف شده است.
    سپس تگ Activity که در ابتدای کار ایجاد کردیم را داریم. به ازای هر اکتیویتی که ایجاد کنیم یک تگ اکتیویتی در فایل Androidmanifests.xml خواهیم داشت. (گام به گام با تک تک این ها آشنا می شویم. نگران نباشید)

ایجاد پروژه در اندروید استودیو-Manifests

  • Java: کلاس های جاوا در این فایل ذخیره می شوند. در بین زیر شاخه های java ما فقط با پوشه اول سرو کار داریم که شامل کدهای جاوای اکتیویتی ما می باشد. همانطور که در تصویر می بینید، این اکتیویتی مربوط به پکیج com.dazhyarco.myapplication است. (که در حین ایجاد پروژه تعریف کردیم)

اکتیویتی که ایجاد کردیم به صورت پیش فرض از AppcompatActivity اکستند شده است در واقع ارث بری کرده است و فعلا oncreate که متد پدرش (Super)است را به ارث برده است. و حتی می تواند override کند(بهتر است با مفاهیم شی گرایی در جلسه چهارم آشنا شوید)
نکته: کلاس AppcompatActivity  یک کلاس بسیار قدرتمند با خصوصیات متنوعی می باشد که توسط گوگل ایجاد شده است.

ایجاد پروژه در اندروید استودیو-اکتیویتی

  • res : در واقع منابع ما هستند و شامل زیر شاخه های زیر است:
  • drawable : شامل تمام تصاویر مورد استفاده در اپلیکیشن
  • Layout : قبلا گفتیم محیط گرافیکی است که اکتیویتی به عنوان ماسک استفاده می کند و با کاربر تعامل دارد.
  • mipmap: تصاویر مربوط به آیکون اپلیکیشن
  • values : شامل فایل های Xml مربوط به colors ، strings و styles اپلیکیشن می باشد.

توجه:چون جاوا یک زبان شی گراست ، تعریف نام و رنگ و آیکون و … به صورت مستقیم در کدنویسی کار استانداردی نیست و هشدار میدهد.

پوشه mipmap

در پوشه mipmap ما آیکون های موردنظر خود را قرا می دهیم:

ایجاد پروژه در اندروید استودیو-mipmap

نکته: به طور کلی ترکیب این دو پوشه برای حفظ شدن یسپانسیو می باشد یعنی آیکون با سایز های مختلف دراین پوشه ها قرار می گیرد تا در صورت تغییر ابعاد نمایشگر در دیوایس های مختلف، سایز تصاویر حفظ شود.

مثلا در Manifests که نیاز به تعریف آیکون بود به صورت زیر آن را صدا می زنیم. با @ پوشه mipmap فراخوانی شدو بعد از اسلش نام پوشه تصویر بیان شد:

android:icon=”@mipmap/ic_launcher

android:roundIcon=”@mipmap/ic_launcher_round

پوشه Values شاخه color.xml

همانطور که در تصویر زیر می بینید. هر رنگی که بخواهیم در برنامه استفاده کنیم باید ابتدا در این شاخه تعریف شود. که در تگ color یک نام تعریف می کنیم و مقدار رنگ را وارد می کنیم .

ایجاد پروژه در اندروید استودیو

بعد از این در هر جای برنامه که نیاز به این رنگ باشد ؛ کافی است پوشه را صدا بزنیم و نام رنگ را بعد از اسلش قرار دهیم به شکل زیر:

android:textColor=”@color/colorPrimary

پوشه Values شاخه string.xml

در پوشه String تمام رشته ها تعریف می شوند. و درست مثل قبلی در صورت نیاز فراخوانی می شوند. که در Manifests صدازده شده است:

android:label=”@string/app_name

نکته: استفاده از فایل string به جای نوشتن نام به صورت مستقیم باعث می شود که امکان چند زبانه بودن را به اپلیکیشن ما اضافه کند.

ایجاد پروژه در اندروید استودیو- String.xml

پوشه Values شاخه styles.xml

در این پوشه هم تمام ظواهر و استایل اپلیکیشن تعریف می شود.

ایجاد پروژه در اندروید استودیو-Styles

 

بنابراین روش جاوا این گونه است که باید در res منابع را تعریف کینم و هرجا لازم بود صدا بزنیم.  این کار باعث می شود ساختار کدنویسی منسجم تر شود و همچنین فهم برنامه راحت تر می شود و هم تغییر آن. یعنی هر موقع خواستیم چیزی را تغییر دهیم فقط کافی است به پوشه منابع (res) رجوع کنیم و با تغییر در این پوشه res، در کل پروژه، تغییر اعمال می شود.

پوشه layout

در پوشه layout می توانیم ظاهر اپلیکیشن خود را تعیین کنیم این صفحه دو گزینه دارد:

  • Design: نمای گرافیکی اپلیکشن می باشد(برای کسانی که با کدنویسی آشناییتی ندارند راحت است)

ایجاد پروژه در اندروید استودیو-نمای گرافیکی layout

  • Text : به صورت کد می باشد.

ایجاد پروژه در اندروید استودیو-layout

تا اینجای کار ما به صورت کلی با ایجاد پروژه در اندروید استودیو و ساختار کلی آن آشنا شدیم در ادامه می خواهیم با چرخه حیات Activity ها آشنا شویم. با ما همراه باشید.

مدرس: مهندس مهدی نیکخواه

 

به این مقاله چند تا ستاره میدی؟
[تعداد رای: 27 امتیاز: 4.5]