اتصال مودم ADSL به میکروتیک

با نام و یاد خدا، سلام خدمت کاربران گرامی
در جلسه قبل نحوه اتصال میکروتیک به اینترنت را با یک میکروتیک مجازی یاد گرفتیم در این جلسه می خواهیم با یک میکروتیک واقعی کار کنیم و اتصال مودم ADSL به میکروتیک را با هم بررسی کنیم.(حتما قبل از این آموزش ، آموزش اتصال میکروتیک به اینترنت را مطالعه کنید)
در بسیاری از شرکت ها، منازل و … که از سرویس اینترنتی ADSL استفاده می کنند ، علاوه بر مودم  یک میکروتیک هم وجود دارد تا از امکانات فوق العاده آن روی شبکه استفاده شود . استفاده از میکروتیک مزایای بسیاری دارد که در این دوره آموزشی کم کم با آن ها آشنا خواهیم شد.

خب ما قصد داریم سناریو مطابق شکل زیر پیاده کنیم. همانطور که در تصویر مشخص است از یک میکروتیک RB750 استفاده کردیم:

اتصال مودم ADSL به میکروتیک - سناریو

نکته: قانون نام گذاری میکروتیک(مثلا روتر برد 750) به این شکل است : اولین عدد: سری ساخت(7) / دومین عدد:تعداد کارت شبکه(5) / سومین عدد: وایرلس دارد یا نه( 0 ) را نشان می دهد.

تنظیمات مودم 

جهت اتصال مودم ADSL به میکروتیک در ابتدا یک سری تنظیمات روی مودم انجام می دهیم تا میکروتیک کانکشن اتصال به اینترنت را ایجاد کند نه مودم. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

مرحله 1: با کابل شبکه، مودم را به کامپیوتر خودمان وصل می کنیم.

نکته: وقتی مودم را برای اولین بار می خریم ، به صورت پیش فرض ip آن 192.168.1.1  است . وقتی می خواهیم کامپیوتر خود را به مودم متصل کنیم و ارتباط برقرار کنیم، باید آدرس ip مودم و آدرس ip کامپیوتر ما در یک خانواده باشند.(ارتباط  از طریق ip- لایه 3- شبکه) بنابراین آدرس ip کامپیوتر ما باید بین 192.168.1.2  تا 192.168.1.254 انتخاب شود.

مرحله 2: آدرس ip کارت شبکه Ethernet کامپیوتر خود را در رنج آدرس ip مودم انتخاب می کنیم مثلا 192.168.1.5 .( در حال حاضر نیاز به تنظیم Gateway و DNS نمی باشد.)

اتصال مودم ADSL به میکروتیک - تنظیم ip کامپیوتر

 مرحله 3: در آدرس مرورگر خود آدرس ip پیش فرض مودم یعنی192.168.1.1 را وارد می کنیم (اگر تنظیمات مودم شما در حال پیش فرض نیست آن را ریسیت کنید )
وارد محیط وب تنظیمات مودم می شویم.در اینجا از ما نام کاربری و رمز عبور برای ورود می خواهد. به صورت پیش فرض مقدار هر دو admin می باشد.(توجه: بعد از اتمام کار حتما این نام کاربری و رمزعبور را برای مودم خود تغییر دهید تا تنظیمات مودم توسط دیگران مورد سواستفاده قرار نگیرید)
اتصال مودم ADSL به میکروتیک - ورود به محیط تنظیمات مودم

مرحله4:

  • در تب Interface setup قسمت LAN گزینه DHCP را غیرفعال می کنیم.( درصورت نیاز سرویس DHCP را داخل میکروتیک فعال می کنیم)اتصال مودم ADSL به میکروتیک - غیرفعال کردن DHCP
  • در تب Interface setup قسمت Internet :
    • گزینه VPI و VCI را طبق کدی که ISP (شرکت ارائه دهنده اینترنت) ارائه می دهد تنظیم کنید اکثر مواقع 0و35 می باشد.
    • اصلی ترین کار این است که گزینه ISP را روی Bridge Mode تنظیم کنیم.( برای اینکه در میکروتیک کانکشن PPPoE ایجاد شود، مودم را در حالت Bridge قرار می دهیم تا با میکروتیک پل شود.)
      اتصال مودم ADSL به میکروتیک - تنظیم ISP

کمی درباره bridge و PPPoE بدانیم

کانکشن ها در مودم انواع مختلفی دارند که دو نمونه آن خیلی مورد استفاده قرار می گیرد: نوع bridge و PPPoE

  • Bridge چیست:
    وقتی کانکشن مودم روی نوع bridge تنظیم می شود یعنی آماده پل شدن با دستگاه دیگری است. در این حالت  اگر کابل شبکه ای از مودم به میکروتیک بزنیم این دو دستگاه با هم پل می شوند و میکروتیک می تواند دستور کانکت شدن بدهد.
  •   PPPoE یا  Point-to-Point Protocol over Ethernet چیست:
    مبحث دیگری هم داریم به نام تونل زدن (Tunneling) که بعدها به صورت مفصل بحث خواهیم کرد. برای برقراری ارتباط با اینترنت نیاز به تونل زدن می باشد.تونل ها انواع مختلفی دارند که PPPoE مدلی است که با آن کار داریم. وقتی مودم روی PPPoE تنظیم شود بالافاصله از شما نام کاربری و رمز می خواهد! این نام کاربری و رمز همانی است که شرکت ارائه دهنده اینترنت(ISP) شما مثل آسیاتک، شاتل و … به شما می دهد. وقتی این اطلاعات را ذخیره می کنید.

    • مودم را روشن می کنید(چراغ اول یا پاور روشن می شود) . 
    • چراغ دوم(ADSL) حالت چشمک زدن به خود می گیرد یعنی مودم در حال برقراری ارتباط با سرور و ارسال اطلاعات است اگر چراغ ثابت شد یعنی ما از نظر فیزیکی به سرور ISP وصل هستیم(بنابراین اگر این چراغ خاموش شد یعنی از لحاظ فیزیکی باید عیب یابی صورت گیرد.).
    • چراغ سوم (اینترنت) زمانی روشن می شود که نام کاربری و رمز تایید شود. تا اینجا مودم اینترنت دار شده است.

توجه : در مبحث اتصال مودم ADSL به میکروتیک ، کانکشن مودم را در حال PPPoE  قرار نمی دهیم یعنی به مودم اجازه نمی دهیم که اول کانکت شود ،بعد اینترنت به میکروتیک و بقیه کامپیوتر ها بدهد!
 بلکه مودم را در حالت Bridge قرار می دهیم تا با میکروتیک پل شود و در میکروتیک کانکشن PPPoE ایجاد می کنیم. حالا میکروتیک به مودم دستور می دهد که به اینترنت کانکت شود یا خیر!
چرا این کار را می کنیم؟ اگر اینترنت قطع شد با امکاناتی که میکروتیک دارد ، راحت تر می توان عیب یابی کرد و کنترل شبکه هم راحت تر خواهد بود. 

 

تنظیمات میکروتیک جهت اتصال مودم ADSL به میکروتیک

مرحله 5: کابلی که از مودم به کامپیوتر وصل کرده بودیم را قطع می کنیم و کابل شبکه را از درگاه دو میکروتیک به کامپیوتر خود وصل می کنیم .

مرحله 6:  نرم افزار winbox  را باز می کنیم و آدرس مک میکروتیک خود را انتخاب کرده و به آن connect می شویم.(اگر میکروتیک روی تنظیمات پیش فرض باشد، آدرس ip آن 192.168.88.1 می باشد.)

اتصال مودم ADSL به میکروتیک - winbox

مرحله 7: میخواهیم میکروتیک خود را ریسیت کنیم که تنظیمات پیش فرض آن هم از بین برود و یک میکروتیک خام داشته باشیم! با winbox به آن متصل می شویم و از زیر منو System گزینه Reset Configuration را انتخاب می کنیم. در پنجره باز شده گزینه No Default Configuration را تیک می زنیم و Reset می کنیم. (منتظر بمانید تا ریسیت شود)

اتصال مودم ADSL به میکروتیک - ریسیت میکروتیک

مرحله 8: مجدد از طریق winbox به میکروتیک خام که آدرس ip آن بعد از ریسیت به 0.0.0.0 تغییر کرده متصل می شویم.

مرحله 9: یک کابل از مودم به درگاه یک میکروتیک وصل می کنیم.

مرحله 10: از منو گزینه Interface را انتخاب می کنیم تا وضعیت کارت های شبکه میکروتیک را ببینیم:

اتصال مودم ADSL به میکروتیک - درگاه های فعال

مرحله 11: وقت آن رسیده که یک کانکشن PPPoE در میکروتیک ایجاد کنیم و نام کاربری و رمز عبوری که ISP (مثلا شاتل،آسیاتک یا…) به ما داده را وارد کنیم تا میکروتیک به اینترنت متصل شود.
پس روی دکمه + در پنجره Interface List کلیک کرده و گزینه PPPoE Client را انتخاب می کنیم.

اتصال مودم ADSL به میکروتیک - ایجاد کانکشن PPPoE

مرحله 12: در پنجره باز شده (New Interface) | تب General :

  • در قسمت Name نام را وارد کنید .(سعی کنید نام مشخصی را انتخاب کنید که بعدا گیج نشوید)
  •  در قسمت Interfaces کارت شبکه ای که می خواهید روی آن کانکشن ایجاد شود مشخص کنید.

اتصال مودم ADSL به میکروتیک

 

مرحله 13: مجددا در همان پنجره (New Interface) | تب Dial Out:

User و Password: نام کاربری و رمز عبوری که شرکت ISP(مثلا شاتل ، آسیاتک و …) به شما داده را وارد می کنید. وقتی روی OK کلیک می کنیم بالافاصله وضعیت Statuse را چک می کنیم می بینیم که Connected است یعنی میکروتیک به اینترنت وصل است.
نکته: شما می توانید ترافیک را در تب Traffic چک کنید.

 

مرحله 14: یک بار دیگه Interfaces ها را چک می کنیم، همانطور که می بینید کانکشن PPPoE ایجاد شده است:

نکته: هر موقع بخواهیم اتصال میکروتیک به اینترنت را چک کنیم روی کانکشن PPPoE در لیست Interfaces List کلیک کرده و در پنجره باز شده،وضعیت  Status (پایین پنجره) را بررسی می کنیم که  Connected است یا disconnected.

شما می توانید از زیر منو Tools گزینه Ping را انتخاب کنید و به 8.8.8.8 پینگ بدهید(طبق توضیحاتی که در جلسه قبل گفتیم)

اتصال مودم ADSL به میکروتیک

می توانید در قسمت IP–>Addresses آدرس ip که به ether1 داده شده است را ببینید:(این آدرس ip به صورت خودکار توسط شرکت ارائه دهنده اینترنتی شما ارئه شده است)

اتصال مودم ADSL به میکروتیک - آدرس ip درگاه 1

 

تا اینجای آموزش اتصال مودم ADSL به میکروتیک صورت گرفت و مودم و میکروتیک اینترنت دار شدند .حالا می خواهیم کامپیوتر ما اینترنت دار شود.

اتصال کامپیوتر به اینترنت

مرحله 15: ابتدا برای ether2 (کارت شبکه دو) میکروتیک و کامپیوتر خودمان به صورت دستی آدرس ip تنظیم می کنیم که البته هر دو باید در یک خانواده باشند تا همدیگر را ببینند(میتوانید DHCP را فعال کنید)

  • در پنجره Address List مطابق تصویر بالا دکمه + را انتخاب می کنیم و آدرس 24/ip :192.168.10.1  را برای درگاه 2 میکروتیک وارد می کنیم.

اتصال مودم ADSL به میکروتیک - تنظیم آدرس ip برای درگاه دو

  • برای کامپیوتر خودمون هم آدرس ip در رنجی که به میکروتیک دادیم تعیین می کنیم:

اتصال مودم ADSL به میکروتیک - تنظیم آدرس ip کامپیوتر

از اینجا به بعد آموزش مشابه جلسه قبل است (امیدوارم جلسه قبل را با دقت مطالعه کرده باشید)

در جلسه قبل گفتیم برای اتصال کامپیوتر دیگر به میکروتیک و سپس به اینترنت دو کار لازم است :

  • تعریف Route
  • تعریف NAT

مرحله 16:تعریف Route در میکروتیک:  از زیر منو IP گزینه Routes را انتخاب کنید. به محض ساخت کانکشن PPPoE به صورت خودکار یک Route ایجاد شده که هر پیغامی که مقصد آن 0.0.0.0/24 است از ether 1 میکروتیک وارد فضای اینترنت شود. (مفهوم دقیق تر اینه که هر پیغامی که به سمت منِ میکروتیک آمد و من اطلاعی نداشتم به سمت اینترنت می فرستم)

مرحله 17: تعریف NAT در میکروتیک: هر پیغامی با آدرس مبدا از خانواده 192.168.10.0/24 ، که بخواهد از ether1 میکروتیک خارج شود باید آدرس ip خود را با آدرس ip درگاه 1 میکروتیک (ether1) تعویض کند سپس خارج شود.(طبق توضیحاتی که در جلسه قبل دادیم)

برای این کار مانند جلسه قبل عمل می کنیم . گزینه Fierwall از IP را انتخاب می کنید و در پنجره بازشده، سربرگ NAT را انتخاب می کنیم، پنجره New NAT Rule باز می شود:

  • ابتدا در سربرگ General شرایط را تعریف می کنیم:( یعنی بسته با هر آدرس مبدایی که از درگاه ADSL-Shatel خارج می شود نیاز به Srcnat دارد.)
    • chain: را Srcnat انتخاب می کنیم.
    • Src.Address: را 192.168.10.0/24 می نویسیم.
    • Out.Interfaces: را ether1 میکروتیک تنظیم می کنیم. (ما نام ADSL-Shatel را برای آن تعیین کردیم)

اتصال مودم ADSL به میکروتیک - تعریف شرایط

  • بعد از تعیین شرایط در سربرگ General ،در سربرگ Action عملیات masquerade را برای Action  انتخاب می کنیم و نهایتا OK می زنیم.

اتصال مودم ADSL به میکروتیک - قانون masquerade

مرحله 18:در محیط cmd داخل کامپیوتر خودمون پینگ می گیریم. همانطور که در تصویر مشخص است کامپیوتر ما به اینترنت وصل است:

اتصال مودم ADSL به میکروتیک

خب آموزش اتصال مودم ADSL به میکروتیک در اینجا به پایان رسید امیدوارم آموزش مورد رضایت شما واقع شده باشد. در جلسه بعد به مبحث Destination nat می پردازیم. با ما همراه باشید…

لطفا سوالات و نظرات خود را در قسمت دیدگاه ها زیر آموزش ارسال فرمایید تا در کمترین زمان ممکن پاسخگو باشیم.همچنین در نظرسنجی شرکت کنید و امتیاز بدهید.

مدرس: مهندس مهدی نیکخواه

 

به این مقاله چند تا ستاره میدی؟
[تعداد رای: 54 امتیاز: 4.4]