آموزش نصب میکروتیک روی ماشین مجازی

با نام و یاد خدا،سلام خدمت کاربران گرامی
امروز قصد داریم به آموزش نصب میکروتیک روی ماشین مجازی بپردازیم و این مراحل را گام به گام باهم پیش برویم. تاکید می کنم در روند یادگیری با هر مشکلی روبرو شدید در قسمت دیدگاه ها، پایین هر پست سوال خود را مطرح کنید تا در کوتاه ترین زمان پاسخگوی شما باشیم.

مرحله 1: جهت نصب میکروتیک روی ماشین مجازی، ابتدا لازم است ماشین مجازی (VMware Workstation Pro) را نصب کنید. شما می توانید از این سایت  برای دانلود و نصب ماشین مجازی استفاده کنید. که بسیار راحت می باشد و از گفتن آن صرف نظر می کنیم.

مرحله 2: حالا قصد داریم RouterOS را روی این ماشین مجازی نصب کنیم. برای این کار می توانیم به دو صورت عمل کنیم:

روش اول) سیستم عامل میکروتیک که به صورت ماشین مجازی از قبل آماده شده است را از اینجا دانلود کنید.(همراه با لایسنس 6) . سپس VMware Workstation Pro را باز می کنیم. از نوار منو بالا گزینه open <file را انتخاب می کنیم و فایل دانلود شده را به VMware می دهیم . با این کار ایجاد و نصب میکروتیک در همین نقطه پایان می رسد

” در صورتی که می خواهید به صورت کامل با روند ساخت ماشین مجازی و نصب سیستم عامل میکروتیک روی آن آشنا شوید روش دوم را مطالعه و اجرا کنید”

روش دوم) وارد سایت میکروتیک https://mikrotik.com می شویم طبق تصویر به قسمت software می رویم و از تب X86 ،فایل CD Image ورژن 6.43.2(Stable) را دانلود می کنیم.(توجه داشته باشید ورژن مطرح شده مربوط به زمانی است که این آموزش آماده می گردد و در آینده قطعا تغییر خواهد کرد)

 

نصب میکروتیک روی ماشین مجازی -دانلود سیستم عامل mikrotik

نکته: چرا x86؟ چون این قسمت برای نصب روی رایانه های خانگی تعریف شده و بقیه قسمت ها سیستم عامل نصبی مربوط به Routerboard است.

نکته: حواستون باشه ورژن 6.43.2(Stable) را دانلود کنید. (ورژن 6.44beta9 در مرحله تست می باشد و ممکن است باگ داشته باشد)

سراغ VMware Workstation می رویم تا ماشین مجازی مورد نیاز خود را ایجاد کنیم. روی گزینه file کلیک کرده و گزینه new virtual Machine… را انتخاب کنید.

نصب میکروتیک روی ماشین مجازی -ایجاد ماشین مجازی

مرحله 2:پنجره ای طبق تصویر نمایش داده می شود. گزینه custom را انتخاب می کنیم تا شخصا تنظیماتش را انجام دهیم.

نصب میکروتیک روی ماشین مجازی

مرحله 3: این جا انتخاب کنید از چه ورژن vmware استفاده می کنید، و Next را بزنید. که ما مثلا 10 را انتخاب کردیم (نکته: اگر شما یک ماشین مجازی با ورژن 10 ساختید و می خواهید به کس دیگری بدهید باید طرف مقابل شما هم حتما از ورژن 10 وی ام ویر استفاده کند تا بتواند ماشین مجازی شما را اجرا کند.  )

نصب میکروتیک روی ماشین مجازی -انتخاب ورژن ماشین مجازی

مرحله 4: در این مرحله باید مشخص کنیم چه سیستم عاملی قرار است روی ماشین مجازی که داریم خلق می کنیم نصب شود؟

  • اگر روی CDRAM کامپیوتر ، سی دی نصب سیستم عامل(مثلا ویندوز ) باشد با انتخاب گزینه Installer disc، ویندوز شناسایی می شود و نصب می شود.
  • اگر فایل image داشته باشیم از گزینه Installer disc image file(iso) استفاده کنید.(مثل فایل iso ای که از سایت میکروتیک دانلود کردیم)
  • اگر بخواهیم بعدا سیستم عامل را برای این ماشین مجازی مشخص کنیم گزینه I will install the operating system later را انتخاب می کنیم.

ما گزینه آخر را انتخاب می کنیم تا فعلا فقط ماشین مجازی مورد نظرایجاد شود و بعدا سیستم عامل میکروتیک را روی آن نصب می کنیم.

نصب میکروتیک روی ماشین مجازی - انتخاب سیستم عامل

مرحله 5: اینجا مشخص می کنیم که سیستم عاملی که قرار است نصب کنیم محصول مایکروسافت است یا لینوکس؟سیستم عامل میکروتیک محصول لینوکس است پس linux را انتخاب می کنیم. و version آن را other Linux 2.6.x kernel انتخاب می کنیم.

نصب میکروتیک روی ماشین مجازی - انتخاب هسته سیستم عامل

مرحله 6: اسم ماشین مجازی و محل ذخیره آن را مشخص می کنیم.

نصب میکروتیک روی ماشین مجازی- نام ماشین مجازی و محل ذخیره

مرحله 7:اینجا را دست نمی زنیم و next را می زنیم.

مرحله 8: رم کامپیوتر مجازی را مشخص می کنیم. (این مقدار رم را از رم اصلی سیستم شما می گیرد پس اگر حجم زیادی را به ماشین مجازی اختصاص دهید سرعت سیستم پایین می آید).چون سیستم عامل لینوکس انتخاب کردیم مقدار 256 مگابایت را پیش فرض قرار داده است. مقدار آن را دست نمی زنیم وnext می زنیم.

نصب میکروتیک روی ماشین مجازی - مقدار رم

مرحله9: نوع کارت شبکه را اینجا مشخص می کنیم. فعلا دست نمی زنیم و بعدا کامل توضیح می دهیم که این سه تا چه فرقی دارد و next را می زنیم.

نصب میکروتیک روی ماشین مجازی

مرحله10: نوع کنترلر I/O را باید LSI Logic SAS انتخاب کنید.

نصب میکروتیک روی ماشین مجازی

مرحله 11: نوع هارد را باید اینجا مشخص کنیم. چون سیستم لینوکس Linux 2.6.x از IDE استفاده می کند پس IDE را انتخاب کنید.

نصب میکروتیک روی ماشین مجازی - انتخاب IDE

مرحله 12: مرحله بعد را دست نمی زنیم و next را می زنیم.

مرحله 13: حجم هارد مورد نیاز را  8 گیگابایت در نظر گرفته که دست نمی زنیم و next را می زنیم.

نصب میکروتیک روی ماشین مجازی- تعیین حجم هارد

مرحله 14: دوباره محل ذخیره سازی را مشخص می کنید و next را می زنیم.

نصب میکروتیک روی ماشین مجازی

مرحله15: خب تا اینجای کار فقط ماشین مجازی ایجاد شد( که بعضی خصوصیات تنظیم شده قابل تغییر می باشد مثل حجم هارد و …. ). finish را می زنیم.

نصب میکروتیک روی ماشین مجازی

نصب میکروتیک روی ماشین مجازی ایجاد شده

حالا باید روی این ماشین مجازی ایجاد شده، سیستم عامل مورد نظر خود را نصب کنیم.

مرحله 1: یک بار روی آن کلیک می کنیم تا انتخاب شود سپس روی (CD/DVD(IDE کلیک کنید . در پنجره باز شده فایل iso ای که در ابتدای کار دانلود کرده بودیم را با انتخاب گزینه use ISO image file روی ماشین مجازی قرار می دهیم.

نصب میکروتیک روی ماشین مجازی - نصب سیستم عامل میکروتیک

 

مرحله 2: بعد روی ماشین مجازی میکروتیک دو بار کلیک کنید تا روشن شود. وقتی سیستم میخواهد لود شود از طریق CD image ای که ما دادیم بالا می آید.صفحه مشکی مطابق شکل زیر نمایش داده می شود. یک بار روی صفحه مشکی کلیک کنید تا موس وارد ماشین مجازی شود. سپس حرف a را از کیبورد بزنید تا تمام گزینه هایی که نمایش داده، برای نصب انتخاب شوند. وقتی a را می زنید داخل براکت همه گزینه ها X قرار می گیرد.

نصب میکروتیک روی ماشین مجازی - نصب سیستم عامل میکروتیک

نکته: برای اینکه موس از ماشین مجازی خارج شود. کلید ترکیبی alt+ctrl را با هم فشار دهید.

مرحله 3: بعد حرف i را بزنید تا تمام گزینه هایی ک انتخاب شده، نصب شود. در ادامه دو تا سوال می پرسد،آیا تنظیماتی قبلا دارید که لازم باشد نگه دارد؟ما چون تنظیماتی نداریم n را می زنیم (مخفف no) – سپس می پرسد مطمئنید که می خواهید نصب کنید؟ y را می زنیم.

نصب میکروتیک روی ماشین مجازی

مرحله 4: حالا روی ماشین مجازی ما سیستم عامل میکروتیک هم نصب شد، سپس ENTER را بزنید. تا ریستارت شود.

نصب میکروتیک روی ماشین مجازی

خطا در ایجاد ماشین مجازی:

اگر احیانا در هنگام ایجاد ماشین مجازی با خطای زیر رو به رو شدید:

خطا در ایجاد ماشین مجازی

برای رفع این خطا به بایوس سیستم خود بروید( بعد از ری استارت با  زدن کلید F1 یا کلید F2 یا کلید Del به قسمت بایوس هدایت می شوید) و گزینه VTX (مخفف Virtulization Technology) سیستم خود را فعال کنید.تا قابلیت مجازی سازی روی سیستم شما فعال شود.

 

خب آموزش به پایان رسید، امیدوارم آموزش نصب میکروتیک روی ماشین مجازی برای شما مفید واقع شود. با آموزش آشنایی با مفاهیم کاربردی در میکروتیک در جلسه بعد همراه باشید…

لطفا سوالات و نظرات خود را در قسمت دیدگاه ها زیر آموزش ارسال فرمایید تا در کمترین زمان ممکن پاسخگو باشیم.

مدرس: مهندس مهدی نیکخواه

به این مقاله چند تا ستاره میدی؟
[تعداد رای: 28 امتیاز: 4.5]